Blog

Rakip Analizi Nedir Ve Nasıl Yapılmalıdır ?

Pazara hakim olmanın yolu rakiplerinize hakim olmaktan geçer. Bulunduğunuz pazarda meydana gelen değişiklikleri bilmenize yardımcı olur.

Sektörde başarılı olmanın ilk ve en önemli adımı rakip analizidir.

E-Ticaret rakip analizi, rakibinizin sosyal medya hesaplarına ara ara bakmak veya web sitesine göz atmak gibi yüzeysel bir araştırma değildir. Doğru bir rakip analizi, rakiplerinizi her platformda sürekli takip etmekten geçer. Tıpkı, sevdiğiniz bir markayı veya kişiyi takip eder gibi rakiplerinizi de sürekli takip etmeli ve stratejilerine hâkim olmalısınız.

Rakip analizi için ihtiyacınız olan araçları, nelere dikkat etmeniz gerektiğini ve bu sürece yönelik size yol gösterecek kapsamlı rakip analizi rehberini sizler için hazırladık. Tüm bu detayları öğrenmek ve rakiplerinizi yakından tanıyabilmek için yazımızı okumaya devam edin.


Nedir Rakip Analizi ?

Rakiplerinizin güçlü ve farklı yönlerini bulabileceğiniz bir yaklaşım türüdür. Analiz, markanızın doğrudan ve dolaylı rakiplerinin pazarlama, fiyatlandırma ve dağıtım gibi taktikleri nasıl uyguladıklarını tespit etmenize yardımcı olur.


Rakip Analiz Örneği

E-Ticaret Rakip analizi, rakipleriniz hakkında ne öğrenmeye çalıştığınıza bağlı olarak değişkenlik gösterir. Rakip analizini yapmanın pek çok farklı yolu vardır. Bu nedenle bu tür araştırmalarda sıklıkla görülen farklı bilgi türlerini öğrenmelisiniz.

Üst düzey bir e-ticaret rakip analizi yapıyorsanız, rakiplerin pazar konumlandırmasına dahil etmek isteyeceğiniz birkaç ana unsur olacaktır. Örneğin:


-Hedef kitlesi?

-Müşterileri kimler?

-Onları sizden farklı kılan özellikleri nelerdir?

 -Fiyat sistemleri nasıl ?

 -Satış tarafında ön plana çıkan temel özellikleri nelerdir?

Bu soruların cevapları rakibinizin neyi sizden farklı yaptığını bulmanıza yardımcı olacaktır.

Rakip analizine, aşağıdaki spesifik unsurları da ekleyerek daha detaylı bir inceleme gerçekleştirebilirsiniz.


-Web Sitesi Özellikleri (Arama Araçları, Ürün Resimleri, Tasarım / Düzen vb.)

-Müşteri Deneyimi Öğeleri (Ödeme İş Akışları, Müşteri Desteği, Mobil UX vb.)

-Metin Yazarlığı Taktikleri (Ürün Açıklamaları, Harekete Geçirici Mesajlar vb.)

 -Sosyal Medya Yaklaşımı (Kullanılan Kanallar, Gönderi Sıklığı, Etkileşim vb.)

 -İçerik Pazarlama Taktikleri (blog konuları, içerik türleri vb.)

-Pazarlama Taktikleri (Promosyon Türleri, İndirim Sıklıkları vb.)


E-TİCARET İÇİN RAKİP ANALİZİNİN ÖNEMİ

Rakip Analizi Size Ve Markanıza Ne Katacak?

Önemli olan konu şu: Rakiplerinizle etkili bir şekilde rekabet edebilmek için önce onları tanımalısınız. Sizi onlardan ayıracak özelliğinizi henüz bilmiyorsanız kendinizi farklılaştırmak için rakip analizi yapmanın tam zamanı.  

Bolca rakibinizin bulunduğu dijital ortamda E-Ticaret sitesi kurma konusunda kararlıysanız, atacağınız ilk adım aşağıdakilere dikkat etmek ve bunları en iyi şekilde uygulamak olmalıdır.


-Daha bilinçli pazarlama kararları verin.

-Sektör trendlerini belirleyin.

-Rakiplerle kendi markanızı (ürün, fiyat, fotoğraf vb.) kıyaslayın.

-Benzersiz yönlerinizi bulun.

-Fiyatlandırmayı belirleyin. (üst düzey, düşük veya orta düzey)

-Müşterilerle iletişim kurmanın yeni yollarını keşfedin.


RAKİP ANALİZİ NASIL HAZIRLANIR

Adım 1: Rakiplerinizi Tespit Edin

Analize dahil edilecek ilgili rakipleri belirlemek için, Google ve Instagram platformlarını kullanabilirsiniz.

-Benzer türde ürün pazarlayanlar.

 -Benzer hedef kitlelere sahip olanlar.

 -Sektörde yeni ve deneyimli olanlar.

Rakip analizinin faydasını görmek istiyorsanız çeşitli rakiplerin listesini bir araya getirmenizi öneririz. Bunun için, 5 ila 8 ilgili rakipten oluşan bir liste oluşturmanız gereklidir.


Adım 2: Bir Tablo Oluşturun

Rakipler hakkında veri toplarken, verilere kolayca erişebileceğiniz ve güncelleyebileceğiniz bir tablo oluşturun. Bu tabloda, rakipleri aşağıdaki gibi farklı kriterlere göre karşılaştırmalısınız.

-Fiyat aralığı

-Ürün teklifleri

-Sosyal medya etkileşimi

-Potansiyel müşteri oluşturmak için kullanılan içerik.

Karşılaştırmaya değer diğer özellikler.


Adım 3: Rakiplerinizin Pazardaki Yerini Belirleyin

Konumlandırma, bir işletme için en ikna edici pazarlama aracıdır. İyi konumlandırma, bir hedef kitleyle bağlantı kurmanıza yardımcı olur. Ayrıca mesajınızı, değerlerinizi ve bu işte yürüyeceğiniz yolu belirler. 

Kendinizi nasıl ayıracağınızı ve müşterilerinizin gözünde nasıl olumlu bir iz bırakacağınızı öğrenebilirsiniz. Farklılaşma aynı zamanda marka bilinirliğini artırmaya ve fiyatlarınızı belirlemenize yardımcı olur. Bu direkt olarak kar oranını da etkiler.

Konumlandırma ve mesajlaşmayı belirlemek için şu temel kanalları analiz edin:


-Sosyal Medya

-Web Sitesi

-Etkinlikler

-Ürünler

Rakiplerinizin konumunu belirlerken kendinize aşağıdaki soruları sorun:

-Ürünlerini nasıl konumlandırıyorlar?

-Şirket tanımı nedir?

-Benzersiz öğelerini nasıl tanımlarlar?

Rakiplerinizin takipçileri, müşterileri, çalışanları ve ortakları ile nasıl etkileşimde bulunduğunu anlayın. İletişim çerçevelerini belirleyebilirseniz, kendinizi farklı bir şekilde konumlandırabilir ve kendinizi rakiplerden ayırabilirsiniz.


Adım 4: Rakip Firmaların Ürünlerini Pazarlama Sistemini Kavrayın

Doğru Pazarlama, başarılı markaların en büyük sırrıdır. İyi bir teklif, giriş maliyetidir, ancak sizi zirveye taşıyacak olan pazarlamadır. Maalesef işletmelerin çoğu, rakiplerinin pazarlama stratejilerini gözden geçirmekte başarısız oluyor.

 Rakiplerinizin ürünlerini pazarlama sistemini anlamak farklı bir bakış açısı gerektirmektedir. Hangi teklifleri pazarladıklarını, kişi listelerini nasıl oluşturup yönettiklerini ve içeriği çevrimiçi olarak nasıl dağıttıklarını öğrenmelisiniz.

Araçlar aracılığıyla yaptığınız araştırmaya ek olarak, araştırmanızla  pratik yapmak iyi bir stratejidir. Potansiyel bir müşteri rolünü üstlenin ve rakiplerinizin pazarlama departmanında ne yaptığını kontrol edin.

Bunu Şu Şekilde Yapabilirsiniz:

-Bloglarına abone olmak.

-Onları sosyal medyada takip etmek.

-Alışveriş sepetinde bir ürünü terk etmek.

-Bir ürün satın almak.

Web sitelerini ziyaret etmek.


RAKİP ANALİZİNİ KOLAYLAŞTIRACAK ARAÇLAR

Hangi rakipleri araştıracağınızı belirlediniz. Artık rakip analiziniz için araştırma ve veri toplamaya başlamanın zamanı geldi. İyi haber şu ki, bugün rakip analiziniz için veri toplamayı daha basit, daha verimli ve daha doğru hale getirebilecek birçok farklı araç ve yazılıma ulaşabilirsiniz.

Rakiplerinizin pazarlamaya bakış açısının farklı yönlerine ilişkin temel bilgiler toplamanıza yardımcı olabilecek farklı kaynaklara bakalım.


Sosyal Medya Performansı

RivalIQ: Rakiplerin sosyal kanallarda ne sıklıkla paylaşım yaptığını, ortalama katılım oranlarını ve en başarılı içeriklerini gösterir.

Followerwonk: Takipçi demografisi, önemli etkileyiciler ve performans ölçümleri hakkında Twitter iç görüleri sağlar.

Sprout Social: Rakiplerin sosyal kanallardaki sosyal performansı, etkileyicinin belirlenmesi ve raporlamayla ilgili karşılaştırmalar.


E-Posta Pazarlama

Owletter: Gönderme sıklığındaki değişiklikleri analiz eder ve rakiplerin e-postalarındaki eğilimleri belirler.

MailCharts: E-Postaları toplar ve e-posta gönderme sıklığı, konu satırı taktikleri ve daha fazlası hakkında bilgi sağlar.


İçerik Pazarlama Performansı

BuzzSumo: Konular ve belirli rakipler için en iyi performansı gösteren içeriği ve toplam sosyal paylaşımları görmenize yardımcı olur.

Geri Bağlantıları İzleyin: Birisi sizin içeriğinize ve rakiplerinize her başvurduğunda geri bağlantıların izlenmesine yardımcı olur.

Feedly: Rakiplerin kapsadığı konuları tek bir yerde inceleyebilmeniz için içeriği yayınlandıkça toplar.

Bu kaynakları kullanarak rakibiniz hakkında veriler toplayın ve tüm bunları rakip analizi hesap tablonuza ekleyin. Böylece bulgularınızın tümünü tek bir alanda saklamış olursunuz.


Rakip Analizinin Zorlukları 

Artık bir rakibiniz değerlendirmeyi, nasıl analiz edeceğinizi bildiğinize göre, topladığınız verilerden sıyrılabileceğinin farkında varmak için bazı tuzakların üzerinden geçelim.


Rakip Analizi Tek Seferlik Bir İşlem Değildir

Analizlerinizi yeniden gözden geçirmemek hatalı verilere ve kötü kararlara yol açabilir. İşletmeler sürekli olarak gelişmektedir. Bu nedenle rakiplerinizi sistematik şekilde analiz etmeniz gerekmektedir.

-Bulgulara Göre Hareket Etmelisiniz

 Analiz için çalışma yapmak istiyorsanız, doğru bulgulara göre hareket ettiğinizden emin olmalısınız.

Bulgularınız etrafında stratejik bir plan yapın ve bu süreçte keşfettiğiniz benzersiz açıları ve pazarlama taktiklerini uygulayın.

-Hedef Belirlemelisiniz

Günümüzde rakip analizi etrafında veri toplama sürecini basitleştiren çok sayıda kaynakla birinci sınıf ve son derece doğru bir karşılaştırma yapmak her zamankinden daha kolay bir hale geldi.

-Doğru Zamanlama Yapmalısınız

Rakiplerinizin  yaklaşımlarına bakarken bir yerde sabit kalmak yerine şirketlerin zaman içinde nasıl büyüdüğünü dikkate almayı unutmayın.

Rekabet içerisinde olmak, başarılı olmanın anahtarıdır. Sürekli olarak rakip analizi yapmanız, rekabette zirvede olmanızı sağlayabilir. 

JivoChat
NetGSM
PayTR
İyzico
Amazon Web Services Partner
Facebook Marketing Partner
Google Partner
Microsoft Partner

İŞ ORTAKLARIMIZ

Mağazalar

Hiosis'in ürettiği oyun ve uygulamaları daha yakından takip edebilmek için uygulama mağazalarımızı ziyaret edebilirsiniz.